Fellessang som kampmiddel i arbeiderbevegelsen, den syngende revolusjon og fotballens tribunesang
Tidsskriftet SANG årg. 4 (2023): 1–12
Impressions from the Shimao Site and the Ancient Jew’s Harps Found There
Gjermund Kolltveit, Áron Szilágy og Leo Tadagawa. Journal of the International Jew’s Harp Society 7: 102–105 (2022)
Abstract: In September 2019 the authors participated in the International Symposium on the Jew’s Harp – New Discovery of the Archaeological Site in Shimao Huangchengtai, which took place in Shenmu, in the Chinese province Shaanxi. One part was purely archaeological, while one part was devoted exclusively to jew’s harps, because more than twenty jew’s harps were found during the excavations of the site in 2016 and 2017.
Er sangen som politisk våpen død?
Kontekst (2022)
Redigert, forkortet og oppdatert versjon av siste kapittel i boka Sang som våpen.
The Sutton Hoo lyre and the music of the Silk Road: a new find of the fourth century AD reveals the Germanic lyre’s missing eastern connections
Antiquity 96/385: 208–212 (2022)
Abstract: A recent re-examination of finds from Soviet-era excavations in Dzhetyasar, Kazakhstan, has identified the remains of two wooden objects as stringed instruments. Dating to the fourth century AD, one bears a strikingly close resemblance to lyre finds from Western Europe, including the instrument from Mound 1 at Sutton Hoo: the Sutton Hoo lyre.
Publisert online (OA) 15. desember 2021.
Sang som våpen, Historier om sangens slagkraft
Ford Forlag (2021)
Denne boka, Sang som våpen, forteller om fellessangen som et kraftsentrum i de store folkebevegelsene, om visebevegelsen, protestsang, kamprop og om syngende fotballsupportere som viderefører den engasjerte kraftsangen med styrke og retning. Dette er boka om sangens samlende og samfunnsbyggende styrke.
215 sider. Norsk tekst. Tilgjengelig fra forlaget (se link) eller din bokhandel.
Anmeldelser for Folkemusikk.no
Folkemusikk (trykt) og folkemusikk.no (2015–2021)
Anmeldelser av bøker og plater for Folkemusikk (trykt versjon) and Folkemusikk.no, 2015–2019: Mari Skeie Ljones: Spring du fela, Grove horn: Rallarpop, Rim: Rim, Anders Nils J. Eira: Doalli, Maar: Epleslang, Boreas: Ahoy hoy, Tor Jonsson Orkester: Einseto, Sigrid Kjetilsdotter Jore: Brurehesten, Lars-Ingar Meyer Fjeld: Hardingfele, Pål Bratås: Pål Bratås m/ gjester, Ingvild Blæsterdalen Trio: Stayer, Lars-Ánte Kuhmunen: Riihmagállis/A Legend, Duo Fjerdingøy & Andersson: Jag levde den tiden, Haldor Røyne: Slåtter etter bestefar, Ragnhild Furholt trio: Vårevinden, Gro Kjelleberg Solli: Stien eg fann, Jo Einar Jansen: Naken, Knut Hamre: Slåttar frå Granvin [book and 4 CDs], Anne Tone Aanby (ed.): Spelemannen og slåttemusikken i Åmli [book], Svartevja: Svartevja, Trygve K. Vågen: På Møsstrond, Dag Vårdal: Samværsdansen i Christiania på 1800-tallet. Dans og musikk [book and 3 CDs], Spöket i köket: Chateau du Garage, Trio Dhoore: August, Frode Barth and Ellen A. Oskal: Árbi, Johan Sara jr.: Electronic Yoik, Marja Mortensson og Daniel Herskedal med Trondheimsolistenes strykekvartett: Lååje/Dawn, Erling Eriksen: Erling Eriksen volum 1–6, diverse artister: Rosita. Harald Haug – Portrett av ein bygdemusikar, Per Åsmund Omholt: Vara ungkar og gå fri, Sigrid Stubsveen: En skulle levd før og en skulle levd nå.
Nye bevegelser i norsk folkemusikk
Folk och musik (2019)
Artikkelen beskriver og diskuterer noen hovedlinjer og tendenser i folkemusikken og de rammene musikken og musikerne opererer under, i dagens Norge. Bevegelsene – blant annet utdanning, profesjonalisering, perfeksjonisme, samspill, komponering – peker i flere retninger, men henger samtidig sammen og påvirker hverandre.
Artikkelen er publisert online.
The Archaeology of Sound, Acoustics and Music: Studies in Honour of Cajsa S. Lund
Gjermund Kolltveit og Riitta Rainio (eds.). Publications of the ICTM Study Group on Music Archaeology, Vol. 3. Ekho Verlag, Berlin (2020)
Denne boka er resultatet av et internasjonalt symposium til ære for Cajsa S. Lund i 2016 på Institutionen för musik och bild ved Linnéuniversitetet i Växjö. Symposiet ble organisert av musikkarkeologene Gjermund Kolltveit (Oslo) og Riitta Rainio (Helsinki), med Cornelius Holtorf og Karin Hallgren som lokale representanter ved Linnéuniversitetet. Det ble finansiert av Vetenskapsrådet, Nordisk Kulturfond og Musik i Syd. Boka er redigert av Gjermund Kolltveit og Riitta Rainio, og utgitt i Berlin av Ekho Verlag. Bidragsytere er Cornelius Holtorf, Iain Morley, Catherine Homo-Lechner, Emiliano Li Castro, Rupert Till, Frances Gill, Annemies Tamboer, Graeme Lawson, Stefan Hagel, Timo Leisiö, Anders Söderberg, Dorota Popławska, Andrzej Janowski, Stanisław Mazurek, Simon Wyatt, Raquel Jiménez Pasalodos, Riitta Rainio, John Purser, Joachim Schween og Cajsa S. Lund.