Jeg og mine steinaldersteiner har debutert på progrockscenen

Ikke alt man gjør som musikkarkeolog og kontemporær steinaldermusiker blir gjemt unna i krokene. Et eksempel er min medvirkning på Gazpachos nyeste studioplate Molok, som nå er ute på markedet. Det norske bandet Gazpacho er nemlig et av de hotte navnene i sjangeren post-progressiv. De er i disse dager på vei til sin turne i kjølvatnet av plata, i Polen, Tyskland, Nederland og England.

Jeg er med på ett av sporene, med et knippe instrumenter og lyder. Jeg spiller på mindre steiner (litofoner), lyrer, bjeller og en klokkestein fra Skåra i Egersund. Den ble ikke tatt med inn i studio, men spilt inn “in situ”, der innlandsisen i sin tid plasserte den.

Gazpacho har alt fått oppmerksomhet for Molok, for ekempel i den engelske avisa The Independent, som skriver om “an ablum that could destroy the world”. Dette er et konseptalbum, og en temmelig heftig idé bak prosjektet er et tankeeksperiment fra kvantefysikken om at albumet vil kunne ødelegge universet: En innlagt kode som høres ut som en rar lyd på slutten av albumet, vil føre til at CD-spilleren lager et tilfeldig tall hver gang plata blir spilt. Dette nummeret korresponderer med det totale antallet elementærpartikler i universet og vil skape en «Quantum Zeno»-effekt som i teorien vil føre til universets sammenbrudd. Dette høres litt villt ut, men ideen er faktisk seriøs og forskningsbasert. Gazpacho har alliert seg med fysikere i forbindelse med dette kvantemekaniske eksperimentet. Les mer om albumet på Gazpacho’s nettside.

I en artikkel på ballade.no skriver Arvid Skancke-Knutsen at Gazpacho ikke redde for det storslagne og symfoniske, og at de “strekker innimellom låtene sine nærmere tyve minutter. De fleste av sangene deres er melodiøse, men de kan også bevege seg inn i mer spente lydlandskap, der den dramatiske nerven står i sentrum.” Hele artikkelen til Skanche-Knutsen kan du lese på ballade.no.

Gazpachobilde

Gjermund Kolltveit

Music archaeologist, ethnomusicologist, musician – Nesodden, Norway. Main research interests: sound and sound tools (e.g. jew’s harps, lyres, ringing stones, bells) in human culture and soundscapes.

Legg igjen en kommentar





Ny publikasjon: The Archaeology of Sound, Acoustics and Music

april 27, 2020

Cajsa S. Lund er en av pionerene i det interdisiplinære fagfeltet musikkarkeologi. Hun har vært…

Samuel Hellens sanger: Stort musikkprosjekt har landet

november 23, 2019

I noen år har jeg vært med på et interessant og givende musikkprosjekt som har…

Videointervju og improvisasjoner

september 19, 2019

I Novgorod, under Slovisha-festivalen i august, lagde munnharpekollega Aksenti Beskrovny (Moskva) et intervju med meg,…

Inntrykk fra festivalen Slovisha i Novgorod

september 1, 2019

Jeg er tilbake fra Veliky Novgorod, og er full av inntrykk etter festivalen Slovisha Musical Antiquities…

Norske lyrer!

mai 16, 2019

Her er et lite glimt inn i mitt håndverksarbeid med lyrer. I vinter og vår…