Inntrykk fra festivalen Slovisha i Novgorod

Jeg er tilbake fra Veliky Novgorod, og er full av inntrykk etter festivalen Slovisha Musical Antiquities Festival, som jeg var så utrolig heldig å bli invitert til.

Jeg har lenge drømt om å komme til Novgorod, helt siden jeg på 1990-tallet fikk høre om instrumentfunnene fra de store utgravningene der og arbeidet til Vladimir Povetkin (1943–2010). Han var en pioner som instrumentbygger, utøver og forsker. Han brukte en slags eksperimentell arkeologi i arbeidet for å gjenskape lyden og musikken i instrumentene fra den svarte jorda i Novgorod.

Povetkin grunnla i 1990 The Novgorod Center for Music Antiquities (http://centrpovetkina.ru). Her er hans rekonstruerte instrumenter utstilt og blir brukt i forskning og formidling av Novgorods tidlige musikk og russisk tradisjonell folkekultur.

Materialet i utgravningene kommer fra perioden fra 900-tallet til 1400-tallet. Gjenstander av tre er ofte forbausende godt bevart, takket være gode bevaringsforhold i myraktig, oksygenfattig jord. Av de mange instrumentfunnene kan jeg nevne flere funn av gudok, som er blant de tidligste strykeinstrumentene vi kjenner i Europa (se foto). Parallellen i Vest-Europa er rebek. Novgorod har også flere viktige funn av strengeinstrumentet gusli, som er slektningen til de finske og baltiske kantele, kankleog kokle. En femstrengers gusli fra 1000-tallet har inskripsjonen «slovisha», som enten kan ha betegnet selve instrumentet eller eieren av instrumentet.

Denne inskripsjonen har altså gitt navnet til festivalen, som er bygd rundt funnene i Novgorod i kombinasjon med folkemusikk fra Novgorod og nærområdene, på flere sider av de moderne landegrensene. Historisk var det jo mye forbindelser fra Novgorod til Skandinavia, helt fra vikingtiden da byen var kjent under navnet Holmgard. Senere ble Novgorod en del av hansahandelen. Du kan lese mer om Novgorods interessante historie på denne nettsiden: https://visitnovgorod.com/novgorod/discover_novgorod/The_birthplace_of_Russia.htmlSlovisha var en svært interessant og givende festival. Den hadde en god blanding av forelesninger og konserter, og en fin geografisk balanse, med området som historisk tilhører Novgorod-regionen. Det ga mulighet til en spennende utforskning av likheter og ulikheter i folketradisjonene. Dessuten er kulturell og faglig utveksling i seg selv et gode. Møter som dette – på tvers av de politiske grensene – er viktigere enn noen gang.

Gjermund Kolltveit

Music archaeologist, ethnomusicologist, musician – Nesodden, Norway. Main research interests: sound and sound tools (e.g. jew’s harps, lyres, ringing stones, bells) in human culture and soundscapes.

Legg igjen en kommentar





Ny publikasjon: The Archaeology of Sound, Acoustics and Music

april 27, 2020

Cajsa S. Lund er en av pionerene i det interdisiplinære fagfeltet musikkarkeologi. Hun har vært…

Samuel Hellens sanger: Stort musikkprosjekt har landet

november 23, 2019

I noen år har jeg vært med på et interessant og givende musikkprosjekt som har…

Videointervju og improvisasjoner

september 19, 2019

I Novgorod, under Slovisha-festivalen i august, lagde munnharpekollega Aksenti Beskrovny (Moskva) et intervju med meg,…

Norske lyrer!

mai 16, 2019

Her er et lite glimt inn i mitt håndverksarbeid med lyrer. I vinter og vår…

Nytt om norsk folkemusikk i finsk tidsskrift

mars 1, 2019

I en artikkel publisert i det finske tidsskriftet Folk och musikI skriver jeg om nye…